Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν μαθαίνουν με παρέα!

Από την ψυχολόγο Αγνή Μαριακάκη,

«…Το παιδί μου δε συγκεντρώνεται στην τάξη των αγγλικών, μήπως να το βάλω σε ιδιαίτερο;»

«…Ο Νίκος μου φαίνεται ότι δεν προχωράει στο φροντιστήριο όσο θα μπορούσε, μήπως να κάνει αγγλικά στο σπίτι με δασκάλα;»

«…Θέλω να έχουμε ξεμπερδέψει με το Proficiency πριν αρχίσει η κόρη μου να μελετάει για τις εισαγωγικές. Μήπως με τα ιδιαίτερα αγγλικών θα προχωρήσει γρηγορότερα;»

«…Πολύ δυσκολεύεται ο γιός μου με τα αγγλικά, μήπως θα τα καταλάβαινε και θα τα μάθαινε καλύτερα αν έκανε στο σπίτι με δασκάλα;»

Αυτές είναι μερικές από τις ανησυχίες των γονιών, που συχνά τους ωθούν να επιδιώκουν τα ιδιαίτερα μαθήματα στο σπίτι, ειδικά για την ξένη γλώσσα, αλλά και σε άλλα μαθήματα. Είναι όμως τα ιδιαίτερα η σωστή λύση για αυτά που τους απασχολούν ; Η απάντηση δεν είναι αυτή που θα περίμενε κανείς. Οι μελέτες αποδεικνύουν ότι τα παιδιά ζουν μια σαφέστερα πιο ποιοτική μαθησιακή διαδικασία μέσα στην τάξη, μαζί με μια ομάδα παιδιών. Οι περισσότερες μαθησιακές προκλήσεις αντιμετωπίζονται αποτελεσματικότερα μέσα στα πλαίσια της κοινωνικής μάθησης. Κι ας δούμε γιατί.

Μια τάξη δέκα παιδιών έχει έντεκα δασκάλους. Στο σχολείο ξένης γλώσσας το παιδί διδάσκεται εξίσου από τις προσπάθειες των συμμαθητών του, από τις επιτυχίες και τα λάθη τους, όσο διδάσκεται και από δάσκαλο. Μάθηση δε σημαίνει απλά «παίρνω πληροφορίες» . Σημαίνει «παίρνω πληροφορίες και τις κάνω γνώση, τις κατακτώ, τις βιώνω» . Η τάξη λοιπόν με τους υπόλοιπους μαθητές της γίνεται μια διαρκής πηγή βιωματικών μαθησιακών εμπειριών που εμπλουτίζουν τη μαθησιακή διαδικασία. Και επιπλέον, στο κοινωνικό περιβάλλον διδάσκεται τις κοινωνικές δεξιότητες μάθησης που είναι αναντικατάστατες. Αποκτά δηλαδή την ικανότητα να μαθαίνει μαζί με άλλους , την οποία θα συνεχίσει να αξιοποιεί σε όλη τη ζωή του.

Πειθαρχία

Πολλοί γονείς νομίζουν ότι το παιδί θα πειθαρχήσει όταν βρίσκεται μόνο του μαζί με ένα δάσκαλο γλώσσας. Πόσο μεγάλο λάθος είναι αυτό. Η ζωή στη συνέχεια θα το υποχρεώνει μόνιμα να συγκροτείται σε ένα κοινωνικό περιβάλλον. Όσο πιο νωρίς μάθει το παιδί να εργάζεται ομαδικά, τόσο καλύτερα θα αποδίδει αργότερα στη ζωή, στη δουλειά, στην κοινωνία. Αργότερα, ο γονιός που έχει μάθει το παιδί του με ατομικό προπονητή θα αναρωτιέται γιατί στο πανεπιστήμιο ή στη ζωή ή στο επάγγελμα το παιδί δεν πειθαρχεί και δεν αυτό -συγκροτείται. Κι όμως στο μάθημα το παιδί δεν χρειάζεται ατομικό προπονητή. Χρειάζεται καλό δάσκαλο που να του εμπνέει πίστη στο εαυτό του και όρεξη να τα καταφέρει. Επίσης η ενθάρρυνση των γονιών, όπως και τα κοινά βιώματα της ομάδας είναι πολύ σημαντικά. Τα παιδιά μοιράζονται τις έγνοιες τους και χωρίς καν να το καταλαβαίνουν ζουν την άμιλλα που τα σπρώχνει μπροστά.

Ομαδικότητα

Η ομαδικότητα είναι ένα εξαιρετικό μαθησιακό εργαλείο. Το παιδί παρακινείται από τους υπόλοιπους μαθητές. Βάζει στόχους βλέποντας αυτούς που έχουν ήδη προχωρήσει, αλλά ξέρει ότι υπάρχουν κι άλλοι που ακολουθούν στις μικρότερες τάξεις, άρα δεν απογοητεύεται. Η ομαδικότητα συνδαυλίζει τη μάθηση μέσα από το κέφι, τη χαρά της σύνδεσης, την αίσθηση του «ανήκειν» σε μια ομάδα που ο καλός δάσκαλος έχει φροντίσει να δέσει, να λειτουργεί θετικά.

Επικοινωνία

Η ξένη γλώσσα είναι κάτι ζωντανό. Δεν τη μαθαίνει κανείς έτσι απλά για να «βρίσκεται» αλλά για να τη χρησιμοποιεί, για να αποτελεί εφόδιο στο μέλλον, στο επάγγελμα, στις σχέσεις, στην ενημέρωση, στη δια βίου μάθηση. Στο σχολείο ξένης γλώσσας το παιδί επικοινωνεί, κουβεντιάζει, εκφράζεται στην ξένη γλώσσα με όλους τους ζωντανούς τρόπους που απαιτεί η ομάδα… Δε λειτουργεί σε ένα αποστειρωμένο περιβάλλον δασκάλου και μαθητή.

Συνεργασία

Στο σχολείο ξένης γλώσσας το παιδί βρίσκεται σε ένα ομαδικό περιβάλλον όπου συγχρωτίζεται, κάνει φιλίες, μαθαίνει τη συνεργασία. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μαθαίνει να προσεγγίζει στόχους μαζί με άλλους. Είναι κάτι που θα κάνει σε όλη την επαγγελματική ζωή του. Τα θεμέλια της ικανότητας για συνεργασία τίθενται στα παιδικά χρόνια, όπου το παιδί μέσα στην όμορφη ομάδα της τάξης καταλαβαίνει τι σημαίνει να συγκρούομαι και να φιλιώνω, να συζητώ στην τάξη, να συνεργάζομαι, να προσπαθούμε μαζί.

Ενημέρωση

Όταν όλα στη ζωή εξελίσσονται, η διδασκαλία της γλώσσας δεν παραμένει κάτι στατικό. Εξελίσσεται διαρκώς, με καινούρια βιβλία, νέες προσεγγίσεις, νέο εξοπλισμό, με τη βοήθεια του internet, με on line εφόδια. Όλη αυτή η ενημέρωση είναι στα χέρια των δασκάλων σε ένα ενημερωμένο σχολείο. Τα ιδιαίτερα μαθήματα έχουν κι αυτά τη χρησιμότητά τους. Ενδείκνυνται για παιδιά που έχουν πολύ σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες. Κι εκεί χρειάζονται ειδικά εκπαιδευμένοι δάσκαλοι για να τα υποστηρίξουν.

Το Σχολείο Ξένων Γλωσσών, εν τω μεταξύ θα συνεχίσει να εξελίσσεται, να συμπορεύεται με τα νέα δεδομένα που φέρνει αυτή η τόσο ενδιαφέρουσα εποχή της πληροφορίας στην οποία ζούμε και θα προσφέρει στα παιδιά μας εξαιρετικές συνθήκες κοινωνικής μάθησης και διαμόρφωσης χαρακτήρα και ικανοτήτων για τη ζωή. Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν μαθαίνουν με παρέα!

ΠΗΓΗ: EUROPALSO, PARENTS MAGAZINE

Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα όταν μαθαίνουν με παρέα!